Asbestinventarisatie

Asbestinventarisatie in Aalst - Betrouwbare inspecties door Aalstbest

Hoe gaan we te werk?

Van eerste contact tot aflevering van uw attest.

01 Vooronderzoek

 

 U vult een opdrachtformulier in en op basis daarvan start het vooronderzoek. Tijdens deze fase kan meteen een afspraak vastgelegd worden voor een plaatsbezoek. U wordt gevraagd om de nodige documenten door te sturen zodat een fysieke rondgang zo snel en efficiënt mogelijk verloopt.

 

02 Plaatsbezoek

 

Een asbestdeskundige komt bij u langs om de woning grondig te analyseren. Zorg ervoor dat alle ruimtes toegankelijk zijn, wat betekent dat alle sloten geopend en doorgangen vrijgemaakt moeten worden.



Tijdens dit bezoek kunnen er staalmonsters genomen en foto's gemaakt worden. Bereid u hierop voor door persoonlijke spullen te verwijderen die niet gefotografeerd mogen worden.

 

03 Aflevering attest

 

Na het plaatsbezoek worden alle bevindingen in de centrale databank van Ovam geregistreerd. De resultaten van de laboratoriumanalyses volgen na enkele werkdagen. Zodra we voldoende informatie hebben verzameld, ontvangt u uw attest in PDF-formaat per e-mail.

 

Verplichte staalnames


In sommige bouwmaterialen is de aan- of afwezigheid van asbest niet zichtbaar voor het blote oog. In dergelijke gevallen is een staalname noodzakelijk om te verifiëren of er al dan niet asbest aanwezig is. Echter, indien kan worden aangetoond via facturen, bestelbonnen, bestekken, of plannen dat er renovaties hebben plaatsgevonden na 1 januari 2001, kan de noodzaak voor staalname komen te vervallen.



Bij elke staalname wordt u op de hoogte gebracht en heeft u inspraak in de locatie waar het monster wordt genomen. Bovendien wordt de locatie van de staalname veilig gemarkeerd, en ontvangt u duidelijk advies over hoe dit punt veilig en esthetisch kan worden hersteld.

Niet-verplichte staalnames


Is er twijfel over de aanwezigheid van asbest en wenst u extra staalnames uit te laten voeren? Dat is zeker mogelijk. Als het gaat om vermoedelijk asbesthoudend materiaal, is het verstandig om geen risico te nemen. Dit geldt ook voor onze asbestdeskundige. Indien er twijfel bestaat, zal er in overleg met u een extra monster worden genomen. Op die manier wordt gegarandeerd dat er geen onjuiste informatie op uw uiteindelijke attest terechtkomt. Uw gemoedsrust is onze prioriteit.

Veelgestelde vragen

Wat staat er in het asbestattest?

Het asbestattest is een officieel document dat aangeeft of er in een gebouw asbest aanwezig is. Dit attest is sinds [datum invoering] verplicht in [jouw regio/land, bijvoorbeeld België] bij de verkoop van gebouwen die vóór 2001 zijn gebouwd.

Lees verder

Wanneer is een asbestattest verplicht?

Een asbestattest is verplicht sinds 23 november 2022 bij de overdracht van gebouwen die vóór 2001 zijn gebouwd in het Vlaams Gewest. In het Brussels of Waals gewest is deze reglementering niet van toepassing.


Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een gebouw dat dateert van voor 2001 een asbestattest hebben (los van verkoop of overdracht).

Lees verder

Hoeveel kost een asbestattest?

De kostprijs van een asbestattest varieert afhankelijk van het type gebouw en de omvang van de inspectie. Over het algemeen betaal je voor het onderzoek door een erkende asbestdeskundige en de opmaak van het attest. Voor meer informatie over de exacte kosten kun je onze prijslijst raadplegen.

Prijslijst

Hoe lang is een asbestattest geldig?

De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar, of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld. Na een volledige inspectie ontvangt u het asbestattest van de OVAM, en het is ook beschikbaar via de Woningpas. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn van toepassing zijn, bijvoorbeeld wanneer er beperkingen waren tijdens het onderzoek en de asbestdeskundige niet het volledige inspectiegebied heeft kunnen onderzoeken.

Is een asbestattest verplicht bij afbraak?

Als u een sloop- en heropbouwpremie wilt aanvragen, dan moet u ook een asbestattest of een sloopopvolgingsplan hebben.


De inspectie en het attest moeten gebeuren door een deskundige die geregistreerd is bij Tracimat.


Wie betaalt een asbestattest?

De kosten voor het asbestattest worden doorgaans gedragen door de eigenaar van het gebouw. Dit geldt zowel voor de verkoop van een pand, de afbraak van een gebouw, als voor het aanvragen van premies zoals de sloop- en heropbouwpremie. De eigenaar is verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van de inspectie door een erkende asbestdeskundige en voor het verkrijgen van het asbestattest.

In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een verkoop, kan er een overeenkomst zijn tussen koper en verkoper over wie de kosten van het asbestattest draagt, maar wettelijk gezien is de eigenaar de verantwoordelijke partij.

Share by: