Het asbestattest is een officieel document dat aangeeft of er asbest aanwezig is in een gebouw. Sinds 23 november 2022 is het verplicht bij de overdracht van gebouwen die vóór 2001 zijn gebouwd in het Vlaams Gewest.
Het attest bevat algemene gegevens over het gebouw, zoals het adres en de naam en gegevens van de erkende asbestdeskundige.
Daarnaast geeft het de resultaten van het asbestonderzoek weer, inclusief een overzicht van de locaties waar asbesthoudend materiaal is gevonden, de staat van dit materiaal en de mogelijke risico’s die ermee gepaard gaan.
Het document bevat ook concrete aanbevelingen voor het veilig beheren van asbesthoudende materialen en geeft aan of verwijdering of behandeling noodzakelijk is.
Verder zijn er specifieke aanduidingen opgenomen, zoals "asbestvrij" (geen asbest aanwezig), "asbest aanwezig" (asbest is vastgesteld) of "verdacht" (materiaal dat verder onderzocht moet worden). De geldigheidsduur van het attest wordt bepaald door het type pand en de onderzoeksresultaten.
Tot slot worden er extra documenten toegevoegd, zoals foto’s of plattegronden die de locaties van het asbest markeren en eventueel laboratoriumresultaten van geteste stalen.